onsdag 16 mars 2011

Mitt nya kostverktyg

Jag har hittat ett kostverktyg på www.lchf.se. Man skriver in vad man äter under dagen och så får man reda på hur mycket fett, protein och kolisar man fått i sig. Och man får veta hur många kalorier (fast vi LCHFare räknar i och för sig inte kalorier men ändå kul att veta) och vad ration är. Just det där med ration har jag lite svårt att greppa, men jag har förstått att man ska ligga på minst 0.75 och ju närmare 2.0 man är desto bättre (ut viktnedgångssynpunkt i alla fall).

Igår tillagade jag en fantastiskt god auberginelasagne. Och så enkelt. Skivade en aubergine tunt och stekte tills dom blev mjuka. Stekte en halvt kilo blandfärs och blandade i en tomat och basilikasås (kollade förpackningen först och den innehöll 5 gr kolisar per 100 gr och det är då ok). Varvade sedan aubergine, färsen och fetaost. Avslutade med ett lager aubergine. Skvätte lite grädde över det hela och riven fet ost och in i ugnen. Kalasgott! Till det hade vi en sallad med gurka, tomat och lök. Pojkarna åt stoooora potioner bägge två. Faktiskt lättare än jag trodde att introducera LCHF hemma. Dom verkar inte sakna pasta och potatis alltför mycket.


Till frukost blev det två Nystarts-mackor med mosad avokado och ett ägg. Nystartsbrödet är faktiskt väldigt gott och framförallt när det är lite rostat. Jag ska till NK idag igen och handla lite mer eftersom det är så bekvämt att ha hemma. Kanske slår jag till på en blåbärslimpa den här gången.


Nåt som slog mig i morse när jag åt min frukost, var hur otroligt söt avokadon var. Nu har jag ätit väldigt lite eller inget socker alls på ett tag – kan det vara så att mina smaklökar håller på att anpassa sig redan?

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar