måndag 28 mars 2011

Att äta i rätt ordning och Skaldemans ratio

Jag har nämt det här med ration tidigare, och då förstod jag inte riktigt vad det innebar. Nu fattar jag! Jag har nämligen läst Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt" och i den förklarar han vad det här med ratio är. Kortfattat handlar det alltså om att summan av proteinet och kolhydraterna ska motsvara mängden fett.

Exempel. Säg att du äter 100 gram protein och 50 gram kolhydater då ska du alltså äta minst 150 gram fett. Easy peasy!

SSS pratar också om vikten av att äta i rätt i ordning. Dvs att om man börjar sin måltid med kolhydrater så ställer kroppen in sig på fettlagring (liksom björnen som äter bär innan han går i ide på vintern) och om man efter kolhydraterna äter fett och protein, ja då går det åt skogen rent ut sagt. Börjar man istället måltiden med fett och protein då tänker kroppen att "jaha, här verkar finnas gott om föda, ingen svältperiod i antågande, då kan jag släppa på fettreserverna lite grann". Låter väl logiskt eller?

2 kommentarer:

  1. Kör du LCHF nu?
    Jag kör Cambridge.. men när jag gått ner mina 20 kg ska jag köra LCHF. Ska totalt ner 30 ungefär.
    hur mycket har du gått ner å på hur lång tid?
    kika gärna in hos mig.
    peppkramar

    SvaraRadera
  2. Japp Emma. Nu är det LCHF som gäller. Det ger en långsammare viktnedgång men jag tycker att det är lättare. Första veckorna stod vågen still, dels tror jag för att jag spenderat så många år med att misshandla min kropp med diverse bantningsmetoder, och dels för att det tog ett litet tag att komma på vad som funkade för mig. Vi är alla individer och det som funkar för A funkar kanske inte för B. Men nu har det börjat gå neråt och på två veckor har jag gått ner ca 2 kilo.

    Önskar dig lycka till med Cambridge. Nu tittar jag in hos dig!

    Peppkramar tebax!

    Kimster

    SvaraRadera