måndag 28 mars 2011

Alkohol och LCHF-pizza

I fredags hade jag som sagt Tupperware-party hemma hos mig. Det blev riktigt lyckat, framförallt i matväg. Jag bjöd på mini-oopsies med ägg, räkor, majonäs och en klick svart rom till "förrätt" och pizza till "varmrätt.

För att göra en mumsig LCHF-pizza vispar du fyra ägg med lite salt tills det blir fluffigt. Häll i fyra matskedar olivolja, 2 matskedar grädde, åtta matskedar vatten, två kryddmått bakpulver och 6 matskedar fiberhusk (finns i glutenfria hyllan i affären). Smaksätt efter tycke med vitlökspulver och basilika (eller andra kryddor om du föredrar det). Låt stå och svälla i ca 20 minuter. Efter ungefär halva tiden bör du röra om ordentligt.

Lägg degen på bakplåtspapper och lägg ett till papper ovanpå och tryck ut degen över plåten (det här receptet räcker till en bakplåt dvs ungefär fyra personer, om man inte bor med nån som Mr Big, som utan tvekan kan äta en halv plåt eller mer på egen hand). Förgrädda i 225 grader i ca 10 minuter eller tills pizzabotten fått fin färg.

Sen är det bara att slänga på vad du är sugen på! På pizzan i fredags hade jag tomatsås, rödlök, getost och babyspenat. Och massor av ost förstås! Mmmmmmmmm!

Till detta dracks det också en hel del alkohol, vin närmare bestämt. Det är tillåtet att dricka vin när man äter LCHF men det ska vara torra viner. Alla röda viner är torra, och naturligtvis en del vita. Öl är big no-no. Hursomhaver har jag kommit fram till att jag är mycket känsligare för alkohol nuförtiden och resultatet blev tyvärr att jag blev pruttfull! Drack inte mer än vad jag brukar dricka i såna här sammanhang, vilket i och för sig är ganska mycket, eftersom jag tål (tålde!) ganska stora mängder men som sagt, just denna gång blev jag asplakat. Kändes lite som när jag nån gång i tonåren drack häxblandning i nån skog nånstans. Inte jättekul när man närmar sig 38 kan jag meddela.

Dessutom tog det mycket längre tid att återhämta sig. Lördagen gick i princip bort. Jag lyckades släpa mig till tvättstugan ett par gånger men det var ungefär det enda vettiga jag gjorde den dagen. What a waste!

Men man lär så länge man lever. Nu vet jag att min gräns troligen är nådd redan vid 3 eller 4 glas vin och att jag inte bör dricka mer om jag vill stå upprätt. Å andra sidan betyder det att jag numera är en billig date - och det kan väl inte vara fel va? :-)

2 kommentarer:

  1. Mums, den där pizzan lät riktigt god! Alla lchf-bloggar jag läser verkar halvt leva på pizzan..de lär jag också göra när jag är klar med Cambridge och hoppas på lchf :)
    Keep up the good work :)

    SvaraRadera
  2. Fick många komplimanger för pizzan och det känns onekligen lite festligt, och inte så "dietigt". :-)

    Tack detsamma förresten!

    SvaraRadera