fredag 15 juli 2011

Färska frallor och veckans vikt

Vi börjar med veckans vikt: 111.1 kg, dvs minus 0.1 kg. Neråt är ju i och för sig alltid bra, och man ska inte klaga MEN innan jag gick till Lydmar stod vågen på 110.2. Det känns lite surt att ett par pommes och en brödskiva kostat mig ett kilo! Jag ger härmed tillåtelse till den som kommer på mig med att fuska igen, att ge mig två örfilar!

I övrigt kom mitt paket från LCHF-butiken igår! (www.lchf-butiken.se) Jag har beställt Strö (sötningsmedel), knäckebrödmix samt Bakerix, ett slags mjöl man ska kunna baka t ex frallor och kanelbullar på.

Naturligtvis var jag tvungen att pröva på en gång. Jag använde mig av en dl Bakerix (påsen innehåller 8 dl) som ska räcka till två frallor. Vispade äggen läääääänge som det stod på påsen och sen i med mjölet som skulle blandas med degkrokar. Här nånstans gjorde jag tokigt tror jag. Antingen degkrokade jag för mycket (degen skulle vara som en gröt, men jag fick ihop en riktig deg) eller så skulle degen jäst innan den åkte in i ugnen. Eller så gjorde jag något annat galet. Jag gissar i alla fall på det förstnämnda. Bullarna blev som scones ungefär, och väldigt väldigt kompakta. Inte så jättelyckat. Tänkte jag skulle göra ett försök igen ikväll eller imorgon. Jag har dessutom skrivit till kundtjänst för att se om de har några tips. Jag återkommer i frallfrågan.

Imorgon blir det grillfest (om vädret tillåter) och eftersom värdinnan fyller år tänkte jag överraska med en jordgubbstårta!

Ha en trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Ähum... tror du ett två, iofs stora, pommes frites och EN brödskiva kostat dig ett kilo? Skulle tro att det trots allt handlar om mängden mat. LCHF eller inte, det är fortfarande kalorier in och kalorier ut som gäller! Äter du fler kalorier än di gör av med så går du upp, oavsett i vilken form kalorierna är (fett, protein eller kolhydrater). Men, nedåt är nedåt, grattis!!! En snygg rad med ettor tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Nja, kanske inte pommes fritsen och brödet i sig, men det triggade säkert söt/stärkelse suget och jag åt mer (både den dagen och dagen efter) än vad jag brukar. Men som sagt, nedåt är nedåt. Man får se fram emot nästa vecka istället. :-)

    PS. Nästa snygga rad jag vill uppnå är en radda 9:or.

    SvaraRadera