onsdag 15 juni 2011

Om att tänka efter före...

TILL ALLA FÖRÄLDRAR VARS BARN HAR PROFIL HÄR PÅ FB: DET ÄR EN MAN SOM FÖRSÖKER TA KONTAKT MED BARNEN FÖR ATT PRATA SEX .HANS NAMN ÄR: THIERRY MAIROT.SNÄLLA KOPIERA OCH SÄTT I DIN STATUS OCH VARNA ALLA VÄNNER, FÖRÄLDRAR,FAR OCH MOR FÖRÄLDRAR,KUSINER JA ALLA!!!!! FÖR ATT FÅ BORT HONOM FRÅN FB. ÄVEN OM DU INTE HAR BARN SÅ HJÄLP TILL ATT SPRIDA DETTA!!!!! är den statusuppdatering som sprider sig som en löpeld bland mina vänner på Facebook. Såna här varningar dyker upp lite då och då, och jag blir lika trött varje gång. Att folk inte tänker längre än näsan räcker. Just det här ryktet har såvitt jag förstår florerat sen i september förra året. Det började på franska och har sedan dess översatts till en mängd olika språk. Jag har flera frågeställningar här. För det första, varför skulle FB låta en pedofil härja fritt i nätverket? Det troliga är väl att han/hon skulle bli avstängd med omedelbar verkan. För det andra, hur ska denne man, som uppenbarligen är franskspråkig kunna prata med små (svenska) barn? Och för det tredje, och kanske allra allra viktigast, är det inte bättre att istället för att skrika och ropa och hänga ut människor på Facebook, att lära sina barn (om dom nu prompt ska ha Facebook i så ung ålder) att aldrig adda någon dom inte känner?!


Och om man tar sig tid att googla Thierry Mairot (vilket inte tar mer än halv minut) får man upp sida efter sida med "hoax" bekräftelser. Tänka först kanske?


Varningsmejl har florerat så länge mejl har funnits även om jag tycker det eskalerat på senare år. Var och varann dag får man "hjälpsamma" mejl som talar om för oss att man ska akta sig för mejl med en viss subject rad, eller attachments, att bovar kommit på ett nytt innovativt sätt att stjäla bilar, eller att kylskåpsmagneter orsakar cancer. Som sagt, dom här mejlen har cirkulerats i omgångar i flera år många gånger. Men folk fortsätter att skicka vidare, och föreställer sig att dom gör sina medmänniskor en stor tjänst. Men så är inte fallet. I mitt fall är det bara irriterande men hos många andra (som ännu inte upptäckt t ex hoax-slayer.com, eller google för den delen) skapar det panik och till slut en rädsla för precis allt. Såg t ex idag ett inlägg från en gravid kvinna på ett familjeforum som undrade om hon kunde äta Magnum vit chokladglass med jordgubbar. Hur i hela fridens namn får man för sig att det skulle vara farligt?!


I vilket fall som helst, just såna mejl deletar jag omedelbart, möjligen googlar jag om det finns nån liten risk att det ligger nån sanning i vilket påstående det än må vara (än så länge har alla, utan undantag, varit falska för övrigt så det är sällan jag googlar nuförtiden). Men, när folk hängs ut och namnges och påstås ha gjort hemska saker, då blir jag illa berörd. Jag känner inte Thierry Mairot. Han kanske inte ens existerar (jag hoppas faktiskt att han inte gör det!) Men om han finns, ägna en liten stund till hur hans liv ser ut idag? Och fundera sen på hur du skulle må om det var ditt namn, eller din mans, eller din fars som spreds med vindens hastighet över hela världen på samma sätt. Vad hände med "Innocent until proven guilty... "?


 "Tänk efter före" är Dagens Tanke.


 Tack för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar